Psycholog szkolny - p. Patrycja Paluch, tel.  693 739 677

Psychologa w naszej szkole można znaleźć w gabinecie pielęgniarskim lub w gabinecie pedagoga w następujące dni i godziny:

Środa               09.30 - 12.30

 Czwartek         08.00  - 12.00

 Piątek              10.30  - 14.30

Czym zajmuje się psycholog szkolny?

    Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną oraz bierze aktywny udział w życiu szkoły. Mogą się do niej zgłosić wszystkie osoby tworzące szkolną społeczność (uczniowie, rodzice/opiekunowie uczniów, nauczyciele), które zmagają się z różnego rodzaju trudnościami emocjonalnymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej czy nauką szkolną. Najważniejszym celem pracy psychologa szkolnego jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz udzielanie wsparcia rodzicom i nauczycielom. Prowadzi on indywidualne spotkania z uczniami, ale również realizuje warsztaty psychoedukacyjne mające na celu m.in. rozwój umiejętności w zakresie zarządzania swoimi emocjami, asertywności, integracji, kreatywności, a także wielu innych umiejętności społecznych będących narzędziem do radzenia sobie w codziennym życiu. Psycholog podejmuje także działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach wychowawczo - profilaktycznych na terenie szkoły.

Drogi uczniu! Jeśli: 

  • masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać lub jak go rozwiązać,
  • czujesz się samotny bądź nierozumiany,
  • stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
  • boisz się chodzić do szkoły,
  • źle czujesz się w swojej klasie bądź masz trudności w relacjach z uczniami ze swojej szkoły,
  • czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/eś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są niewłaściwe),
  • ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
  • masz problemy w relacjach z osobami dorosłymi (rodzicami, opiekunami, nauczycielami),
  • masz trudności w nauce,
  • martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
  • ktoś z Twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy,
  • często boli cię głowa albo brzuch chociaż jesteś zdrowy,
  • masz problem z kontrolowaniem swoich emocji/agresji,
  • zrobiłeś coś, czego bardzo żałujesz,
  • jesteś nieśmiała/ły i bardzo chcesz to zmienić,
  • po prostu chcesz porozmawiać lub o coś spytać,

Przyjdź – razem spróbujemy sobie z tym poradzić!

Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje trudności nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Każdy ma jakieś problemy i  doświadcza nieprzyjemnych emocji. Jesteś odważna/y, ponieważ umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja. 

W jakiej sytuacji rodzic/opiekun może zgłosić się na konsultację?

Jeśli:

  • martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
  • niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
  • potrzebujesz wsparcia/porady w trudnej sytuacji,
  • coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
  • zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, ale nie wiesz dlaczego,
  • Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
  • chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
  • nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego (np. ma problemy z koncentracją uwagi, ujawnia trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, nie stosuje się do obowiązujących zasad, jest lękliwe lub wycofane),
  • Twoje dziecko zachowało się w taki sposób, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku,
  • inne.

           W jaki sposób funkcjonować z dzieckiem podczas zaostrzających się przepisów w okresie izolacji społecznej COVID - 19?

  Aktualna rzeczywistość, w której pojawiają się kolejne ograniczenia dotyczące naszego funkcjonowania, jest dla wielu z nas niemałym wyzwaniem. Obecnie zaczynamy obserwować coraz większy kryzys w zakresie zdrowia psychicznego zarówno u osób dorosłych jak i u dzieci. W przeciwieństwie jednak do nas – dziecko, w zależności od tego na jakim etapie rozwoju się znajduje – często ma ograniczone zdolności poznawcze, związane z myśleniem abstrakcyjnym, perspektywistycznym czy przyczynowo – skutkowym, co nie pozwala mu na dogłębne i holistyczne zrozumienie sytuacji, w której się znalazło. Dziecko do ok. 7 roku życia przejawia myślenie egocentryczne, spostrzegając tym samym siebie jako osobę pełniącą centralną rolę w zdarzeniach społecznych, w związku z czym może wydawać mu się, że dane wydarzenie nastąpiło z jego powodu/przez nie. Jest to szczególnie istotne z perspektywy obecnej sytuacji w naszym kraju, ponieważ od nas – dorosłych zależy to, w jaki sposób dziecko zinterpretuje zastaną rzeczywistość oraz jak będzie w niej dalej funkcjonować. Adekwatna komunikacja z dzieckiem może pomóc mu w oswojeniu się z nową rzeczywistością oraz zniwelowaniu potencjalnych szkód psychicznych, jakie może nieść za sobą okres globalnej kwarantanny. W obecnym czasie ważne jest, aby szukać wszelkich możliwych sposobów, żeby dziecko nie przemieszczało się w sposób niekontrolowany. Tym samym dziecko powinno przebywać w bezpiecznym dla niego miejscu i kontaktować się z osobami najbliższymi, których nie może w żaden sposób uniknąć. Okres pandemii w końcu się zakończy, warto już teraz zastanowić się w jaki sposób będziesz mógł zrekompensować swojemu dziecku ograniczone kontakty i stres po odbytej kwarantannie. W celu niwelowania kryzysów wewnętrznych oraz poczucia frustracji u dziecka w związku z pogłębiającą się izolacją społeczną, warto wykorzystać kilka wskazówek w konwersacji z nim. Istotne jest, aby komunikaty były formułowane do wieku rozwojowego dziecka. W zależności od okoliczności (np. powrót z zagranicy jednego z członków rodziny; odgórne nałożenie kwarantanny rodzinnej ze względu na potencjalną styczność jednego członka rodziny z COVID – 19; kolejne, sukcesywnie wprowadzane obostrzenia ze strony Rządu) – można posłużyć się poniższymi punktami:

Dodatkowe informacje